Magnoliapriset

SOFIA HEMBYGDSFÖRENING

Söders eget kulturpris -Magnoliapris - delas ut under den blommande magnolian i Vita bergen.

Om magnoliapriset

Sedan 1969 delar Sofia hembygdsförening årligen ut Magnoliapriset - Söders eget kulturpris. Priset som är en magnoliaplanta och ett diplom delas ut till en person som med sin gärning gjort förtjänstfulla insatser och glatt sina medmänniskor i Sofia eller på Söder.

Prisutdelningen sker med en fest när magnolian blommar i slutet av april eller början av maj. Vid prisfesten sjunger Magnoliakören in våren med traditionell vårsång. Magnoliaträdet växer i Vita bergens sydsluttning intill Groens malmgård, Malmgårdsvägen 53.

Magnoliapriset 2016

Årets magnoliapris går till musikdirektören Arne Johansson. Han får priset för sitt mycket stora engagemang för musiklivet i Sofia församling under mer än 35 år; som nystartare av Sofia kyrkokör och Sofia kammarorkester men även som ledare för andra musikaliska uttryck och presentation av spännande gäster från när och fjärran.

- Det känns fantastiskt. När man ser vilka som tidigare har fått det här priset känns det riktigt ärofullt, säger Arne Johansson.

Sofia Hembygdsförenings ordförande Inger Sandkil höll årets vårtal och presenterade 2016 års pristagare vid magnolian i Vitaberbergen 27 april.

Magnoliapriset delas ut av Sofia hembygdsförening. Priset delas ut till en person som med sin gärning gjort förtjänstfulla insatser och glatt sina medmänniskor i Sofia församling eller på Södermalm. Priset delades ut första gången år 1969 till Carl-Anton Axelsson. Bland övriga pristagare kan nämnas Greta Garbo, Tomas Tranströmer och förra året fick Sissela Kyle priset.

Arne Johansson

2015 års pristagare Sissela Kyle tillsammans med Sofia hembygdsförenings nya ordförande Inger Sandkil.

2014 års pristagare

Johan Ulveson

2013 års pristagare

Hans Ulfvebrand