Historik

SOFIA HEMBYGDSFÖRENING

Arkivfoto från tidigt 1900-tal med Werner Groens malmgård och Sofia kyrka (ovan).

Sofia hembygdsförening - Elsa Borg - Statyn - Groens malmgård - Magnoliaträdet - Sofia kyrka

Sofia hembygdsföreningens 90-årsjubileum

År 2007 firade Sofia hembygdsförening 90 års jubileum. Vid delningen av Katarina församling år 1917 bilades Sofia Kommunalförening (nuvarande Sofia hembygdsförening). Föreningens uppdrag var bland annat att föreslå kandidater till kyrkovärdar, ledamöter i kyrkorådet och skolrådet.

Sofia hembygdsförening bildas år 1917, text: Anne-Marie Forsell (2007) »

Elsa Borg

Elsa Dionysia Borg (1826-1909) brukar kallas "Vita bergens drottning". Hon flyttade in i Groens malmgård 1879 och upprättade där Stockholms första socialhjälpskontor för barn och prostituerade kvinnor.

Borg hade då i några år varit föreståndare på ett bibelkvinnohem på nuvarande Skånegatan. I slutet av 1800-talet var den kommunala socialvården näst intill obefintlig, så man fick lita på privata initiativ. För att finansiera verksamheten ägnade Elsa Borg sig åt trädgårdsskötsel, tog hand om herrskapstvätt och tillverkade filtar som såldes. År 1892 kom den driftige trädgårdsmästaren August Johansson till hennes hjälp. Under hans omsorg blev skördarna i trädgården större och rikare, vilket drygade ut kassan.

När verksamheten var som störst drev Elsa Borg åtta hem och utbildade årligen ett tjugotal kvinnor i bibelkunskap, sjukvård, sömnad och anatomi. Elsa Borg gick ur tiden 83 gammal, saknad och sörjd av många. Begravningen hölls i Sofia kyrka.

Statyn

Med hjälp av en donation och insamlade medel kunde hembygdsföreningen år 1971 hedra Elsa Borg med en skulptur i Vita bergen under magnoliaträdet.

Statyn är skapad av Astri Bergman-Taube med inskriptionen "Den första verkliga socialarbetaren Elsa Borg Vita bergens drottning 1826-1909. Till minne av en enastående kärleksgärning. Donation av Augusta och Josef Johansson m.fl."

Groens malmgård

Groens malmgård är belägen vid Malmgårdsvägen 53 på Södermalm. Malmgårdsvägen har fått sitt namn efter malmgården. På 1670-talet anlades en stor trädgård av Christian Horleman på tomten. År 1700 köptes egendomen av Werner Groen som gett sitt namn till gården.

Groen lät uppföra huvudbyggnaden som fortfarande finns kvar. Då var det ett gult putsat trähus med gråa pilaster och säteritak i karolinsk stil. År 1791 fick huset dagens utseende med brutet tak och målad fasadpanel.

Magnoliaträdet

Malmgården övertogs sedermera av trädgårdsmästarsonen Josef Johansson. År 1933 lät han och hans hustru plantera en magnolia till Borgs ära. År 1969 delade Sofia hembygdsförening ut det första magnaolipriset under trädet.

Sedan 1980-talet drivs gården av stiftelsen Malmgården Vita Bergen som odlar biodynamisk och anordnar julmarknad i huvudbyggnaden under adventstid samt serverar kaffe och våfflor vid magnoliafesten.

Sofia kyrka

Kyrkan är uppkallad efter Oscar II:s hustru, Sofia och invigdes 1906. Det tog arkitekt Gustaf Hermansson fyra år att bygga kyrkan. Det är en centralkyrka med exteriören som har sina förebilder i Rehnlandets romanska kyrkoarkitektur. I kyrkan ryms 1200 besökare.

Murarna är utförda i ljusröd granit med inslag av mörkare sandsten. Den kopparklädda spiran är en stålkonstruktion som omges av flera småtorn. Vid mitten av 1940-talet fanns en vilja att förändra kyrkorummet. Arkitekten Lars Israel Wahlman gav rummet större enhetlighet och lugn samt framhävde rummets stora rymd och fick detaljerna att underordna sig helheten.

Sofia kyrka ligger på den högsta punkten av Vita bergen, 46 meter över havet.  Genom sitt höga läge är kyrkan väl synlig och utgör en karakteristisk siluett för denna del av Söder.

Invånarantalet i Katarina församling hade vid 1800-talets slut ökat så mycket att en delning av församlingen var aktuell. I Vitabergsparken hade en tomt för en ny kyrka köpts redan 1896 av Stockholms stad. När Sofia församling formellt bildades 1917 av Katarina församlings östra del, hade kyrkan stått klar i drygt tio år.

Staty av Elsa Borg.

Magnoliaträdet i Vita bergen planterades 1933.

Magnoliaträdet blommor.

Lästips om Elsa Borg